fredag 27 april 2012

Malmö och elitlicensen

Har hört väldigt många som pratar om Malmö och att det finns en risk för att Malmö IF kommer att förlora sin elitlicens. Jag har försökt sätta mig in i det och kollat med folk som vet och det här är vad jag fått fram, MrMadhawk rättar mig säkert om jag har fel.

Men Malmö kommer INTE att förlora sin elitlicens, man har ett positivt kapital i föreningen. Sen är det också så att föreningen inte förlorar elitlicensen per automatik om man inte uppvisar ett positivt kapital en gång så länge man presenterar en plan för hur man ska uppvisa ett positivt kapital till nästa år. Sen har jag fattat det som att Malmö är uppdelat i Malmö Redhawks som en förening och sen Malmö Holding och att det i föreningen finns ett positivt kapital men där måste jag hänvisa till MrMadhawk för närmare detaljer för är inte helt säker.

Det var fallet med Borås förra säsongen, man uppvisade inte ett positivt kapital men fick ändå spela vidare, det är också det som kommer att bli Borås fall till den här säsongen eftersom man inte får uppvisa ett negativt kapital två år i rad.

Frågade en källa som har koll och fick svaret att:

- Malmö kommer inte åka till nästa säsong, det finns inte en chans. Dom har den här säsongen på sig även om det inte visas upp ett positivt kapital.

Så jag är övertygad om att Malmö spelar Allsvenskan nästa säsong och att Olofström får lira kvar i ettan.


1 kommentar:

  1. BHC kommer att visa upp ett positivt eget kapital dnna säsong. Blev klart idag ;) Malmö är också under rekonstruktion och har inte klarat ackordet innan sista april som är deadline. Frågan är hur förbundet ställer sig till det. Antingen får både Malmö och Borås elitlicens, eller ingen.

    SvaraRadera