söndag 22 april 2012

"Unga spelare är för bortskämda"

Har de senaste dagarna haft en ganska intressant diskussion med några spelare som alla har reagerat över samma sak de senaste säsongerna: Unga spelare är för bortskämda idag.

Som en av spelarna sa:

- När jag var ung och ny så var det självklart att man stod längst ner i rangordningen och man tog det tränaren gav en när det gällde speltid och förtroende men även i omklädningsrummet var det bara att ligga lågt och inte försöka ta för stor plats. Idag är det alldeles för vanligt att unga killar förväntar sig att få massor med istid och spela i pp och en av de första två linorna. Dom är inte beredda att göra jobbet som krävs för att förtjäna en plats, istället ska allt ges till dom direkt dom visar sig. Det är en stor skillnad faktiskt på nu och hur det var för ett par år sen.

Fick en liknande kommentar från en annan spelare:

- Man måste vara beredd att göra jobbet innan man får utdelning. Att komma in som ny och ung spelare innebär att jobbet bara har börjat, det finns ingen som får något gratis och det är helt främmande för mig hur unga spelare bara förväntar sig en ledande roll utan att först ha visat tränarna och lagkamraterna att dom är förtjänt av den.

Är det en rättvis bild av hur det ser ut idag? Jag kan bara uttala mig från en position som utomstående men jag har också känslan av att det har blivit allt vanligare att unga spelare tror att man ska få en stor roll direkt man kommer upp som senior, får man inte det så byter man klubb. Det är givetvis så att vägen för unga spelare öppnats upp genom att det finns så många som gör det så bra, titta på Brynäs i år, Frölunda och Modo har alla producerat fram unga killar som direkt fått en ledande roll i sina klubbar, Skellefteå också osv osv.

Men innebär det att alla unga talanger kan förvänta sig samma sak? Jag vet inte, som sagt så har jag inte den exakta bilden eftersom jag bara är i omklädningsrummen i direkt anslutning till matcher och liknande och det gör att man får svårt att skapa sig en bild av hur det egentligen ser ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar