måndag 5 november 2012

Skönt för Joel Lassinantti att ingen junior blir lidande av NHL-spelarna

Almtuna har värvat Jonas Enroth och den känslan jag får av det är väl som bäst njaaaaa. Men det lär ju inte direkt vara vad Joel Lassinantti känner just nu när hans plats i JVM kan försvinna av att han står och öppnar båsdörren samtidigt som Enroth dödar lite tid innan NHL startar.

Jag tänker inte ens ge mig in i en debatt om hurvida man ska ha NHL-spelare eller inte. Jag har så många gånger redan förklarat var jag står i det här. Men hur bra är det för en kille som Joel Lassinannti som lånades ut till Almtuna för att få spela matcher och försöka ta en plats i JVM. Han är med i truppen som spelar i Sundsvall nu, men frågan är om han kommer vara lika intressant om han öppnar båsdörren från nu fram till truppen tas ut. 

Almtuna har som bekant inga pengar, man har inte ekonomi nog för att hålla sig med en egen förstekepper, man har lånat in för att säkra upp målvaktssidan och nu dyker Enroth upp som ett alternativ som klubben tycker att dom har råd med. Almtuna hade aldrig haft råd att ta in någon annan målvakt som var tillräckligt bra om det inte varit för lockouten, så alla som säger att INGEN junior drabbas av lockouten kan bara se på det här fallet. 

Sen är det säkert jättebra för Joel att få träna med en NHL-målvakt men att en målvakt tränat med en kille från NHL tror jag spelar mindre roll när man tar ut truppen till JVM. Sen är Almtunas värvning konstig på det sättet att jag inte tycker den behövs, man har spelat helt okej och redan spelat mycket bättre än man hade kunnat vänta sig innan säsongen. Kan det vara för att man har en riktigt hungrig keeper som försöker ta en plats i JVM? Jag har ingen aning, visserligen har inte Lassinantti haft fantastiska stats än så länge men jag tycker ändå att han varit bra i målet de matcher han har stått. 

Nä, det här är inte någon värvning som jag tycker känns riktigt stabil. Men kul för Almtuna att kunna mönstra en NHL-keeper, bara att hoppas då att NHL inte startar om ett par veckor och man står där med en målvakt som är hyfsat less över att ha tappat sin plats i ett såpass viktigt skede av hans säsong och därför inte bryr sig ett dugg om Almtuna. 

4 kommentarer:

  1. Joel Lassinantti
    Rutin: Några få allsvenska matcher

    Jhonas Enroth
    Rutin: Mängder av matcher i Allsvenskan, Elitserien, AHL och inte minst NHL.

    Ja, värvningen känns inte riktigt stabil. Skön koll!

    SvaraRadera
  2. Som vanligt när man inte hyllar en NHL-spelare så anklagas man för två saker, att man inte tycker dom är bra och/eller att man inte har någon koll.

    Jag tycker att Enroth är en fantastisk målvakt och att värvningen inte känns stabil handlar inte om honom på något sätt. Det är Almtunas sätt att jobba på som inte känns stabil. Man tar en kille, som kom till Almtuna för en sak, speltid och sätter honom nu på bänken. Visst är Enroth betydligt mer meriterad än vad Joel är det finns ingen som påstår något annat. Men han kom till klubben för att få spela matcher och på så sätt ta en plats i JVM, bänken hade han kunnat nöta hemma i Luleå. Det handlar inte om att jag saknar koll på vare sig Enroth eller Lassinantti. Det handlar inte ens om Enroth egentligen.

    SvaraRadera
  3. Du saknar koll på idrott. För Almtuna handlar det om att vinna och hålla sig kvar. De har mycket större chans med en NHL-målvakt än en Allsvensk debutant. Det är alltså en grym värvning.

    SvaraRadera
  4. Ja hoppas bara att serien hinner starta igen innan NHL

    SvaraRadera