onsdag 6 juni 2012

"Jag kommer tillbaka som en bättre spelare"


Sommaren står för dörren, för dom flesta innebär det semester och slöa dagar, men för Örebros Jared Aulin  är sommaren en tid för hårt arbete. 
- Jag använder sommaren till att bli en bättre hockeyspelare. När jag kommer tillbaka till Örebro i augusti ska jag vara en bättre spelare än förra säsongen, det är målet. Det är nu man måste göra jobbet för att klara en hel säsong. 

Det är en revanschsugen Jared Aulin jag får en pratstund med och förra säsongen är inget han vill ska upprepas igen.
- Elitserien är målet och vi måste ta ett steg till i vår utveckling för att lyckas med det men Örebro förtjänar att spela i Elitserien. Det är en lång väg att gå och mycket kan hända men det måste vi vara förberedda på.

Under sommaren så är det mycket träning och många olika moment som ska hjälpa Aulin att bli en bättre spelare nästa säsong.
- Jag kör ganska många olika saker, allt från wakeboarding till kickboxning och vara mycket på is. Många lägger en stor del av sin tid till att löpträna, jag är hellre på is och åker skridskor, tränar tekningar, andra detaljer och utvecklas som hockeyspelare. Jag har precis pratat med Craig Conroy som spelat i NHL, han ska hjälpa mig att bli bättre på tekningar. Det är viktigt att man fokuserar på små detaljer när man vill utvecklas.

Träningsupplägget som Aulin kör under sommaren kan kännas lite ovanligt om man jämför med den svenska traditionen som innebär mycket löpning och tid i gymet.

- Ibland känns det som att vi hockeyspelare är lite förvirrade när det gäller hur vi lägger upp träningen. Fotbollsspelare springer, för det gör dom under sina matcher, cyklister cyklar som träning men vi hockeyspelare gör också mycket sånt. Jag förstår inte riktigt varför, jag fokuserar min träning på de saker som utvecklar mig som spelare. Jag är på is tre gånger i veckan just nu.. Jag tränar på min balans, min snabbhet och explosivitet, alla moment som uppstår under matcherna istället för att bara ge mig ut och springa ett par mil. Alla tränar olika men det fungerar bäst för min del.

Den gångna säsongen steg Jared Aulin fram som en ledare och var en av Örebros bästa spelare men stjärnstatusen är inget kanadensaren vill kännas vid.

- Det handlar inte om att vara en ”stjärna”. Jag är precis samma kille som jag var i Leksand och som jag alltid varit. Just nu går det bra på isen men det kommer aldrig förändra den jag är utanför isen. Många idrottsmän har en förmåga att tappa bort vem dom är efter en eller ett par bra säsonger, det är något jag inte vill vara med om. Vi är idrottsmän under en begränsad period av våra liv och jag blir hellre ihågkommen av fansen som en bra person först och en bra hockeyspelare i andra hand än en bra hockeyspelare och inget annat.

Fansen är något som Jared Aulin och hela Örebro Hockey pratar mycket om och man ser alltid till att ta sig tid och vara tillgängliga för både media och fans.

- Fansen är allt för oss spelare, vi hade inte kunnat försörja oss som hockeyspelare om arenan hade gapat tom. När allt kommer till kritan så är det fansen som betalar våra löner och att fjärma sig från dom skulle inte gynna någon i långa loppet. Vi måste ge tillbaka av det vi får och det är något som alla vi spelare är medvetna om hela tiden.

Aulin avslutar med en hälsning till alla hemma i Örebro.

- Jag kommer tillbaka den 16:e augusti, då kommer ni förhoppningsvis att få se ännu bättre spelare än vad jag var förra säsongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar