fredag 24 augusti 2012

Kan bli rörigt med en lockout

Ja, jag tycker absolut att hockeyligan fattade rätt beslut när man bestämde sig för att inte tillåta några NHL spelare i Elitserien men, det finns några men. 
Jag satt och funderade på det tidigare. Att man inte tillåter några kontrakt på kort tid i Elitserien är skitbra. Men det kan ju dyka upp lite situationer som ställer det hela på sin spets. 

För det första: Ska man förbjuda ALLA kontakt som sträcker sig över en kortare tid? Om nu Hockeyallsvenskan går samma väg, hur blir det med exempelvis Conny Strömberg? Han har ju som bekant skrivit på ett kontrakt till början av november. Ska man sätta ett visst datum då man inte får skriva kontrakt på kortare tid? Typ 15:e september? Hur blir det med tryout kontrakt och likande efter det? 

Om en NHL spelare skriver på ett kontrakt över hela säsongen men har en NHL klausul i sitt kontrakt? För sådana klausuler har ju var och varenda spelare i Elitserien just nu så det kan man väl rimligtvis inte ha några synpunkter på?

Missförstå mig inte. Jag tycker att man har fattat ett bra beslut men samtidigt står klubbarna sig själva närmast och frågan är om alla klubbar kommer att hålla sig till den överenskommelsen om man hittar vägar runt den. 

Lek med tanken, Modo börjar säsongen skitdåligt, Sedinarna bestämmer sig för att Övik i oktober är ju fint och då kan man ju passa på att spela lite hockey också. Kommer Modo att ta chansen att få in dom? Nu syftar jag inte på att Modo är sämre än någon annan klubb, det var bara ett exempel. Men lika bra att man poängterar det har jag lärt mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar