söndag 5 augusti 2012

Så slutar Allsvenskan, iaf enligt mig

Jag tänkte ge mig på att tippa, det har ju varit varierat resultat på just den biten men jag tänkte ge mig i kast med att förutspå hur Allsvenskan slutar.

1. Örebro
2. Djurgården
Det kommer att stå mellan Djurgården och Örebro, Örebro får tipset av den enkla anledning att ALLA lag kommer se matcherna mot Djurgården som säsongens höjdpunkter. Alla lag kommer ge precis allt för att ta poäng av Djurgården, som har det bästa laget i Allsvenskan men att motivera sig match efter match efter match kan bli svårt.

3. Leksand
4. Malmö
5. Södertälje


Jag VET, Malmö tippas alltid högt upp och sen kraschar man. Men det är ett nytt Malmö den här säsongen känns det som. Värvningarna är vettiga, spelare med bra attityd och som varken är överbetalda "stjärnor" eller slovaker på nedgång. Malmö känns mer genuint i år än på väldigt länge. Leksand kommer tugga på och kommer utmana i toppen. En av Allsvenskans absolut bästa målvakter i Hanses och stabilt rakt genom i truppen. Södertälje ser betydligt bättre ut än förra säsongen och även om man tappat Hudacek så ser laget i sin helhet mycket bättre ut.

6. Västerås
7. Karlskoga
8. Oskarshamn
9. Mora


Lagen som kommer att ligga i mitten av tabellen. Karlskoga har ett tungt tapp på målvaktssidan. Det var otroligt många poäng som vanns genom Bellissimos storspel och han kommer att saknas. Västerås ser helt okej ut, frågan är väl om Rouleau kommer att ansluta eller inte. Oskarshamn och Mora kommer nog att ligga och hugga på plats 7-8 men tror inte att det räcker ända fram.


10. Troja/Ljungby
11. Karlskrona
12. Asplöven


Jag sticker ut hakan lite och tror att båda nykomlingarna klarar sig kvar. Asplöven ser bra ut, det gör Karlskrona också. Första året i en ny serie är alltid tuff men jag tror att man fixar nytt kontrakt i sällskap med Troja.

13. Tingsryd
14. Almtuna


Jag tror att det blir kval för Tingsryd och Almtuna. Almtuna känns absolut svagast i dagsläget av alla lag. Man har tappat men knappt ersatt. Ser man på Almtunas forwards ser det inte så dåligt ut men backbesättningen är inte allsvensk. Tingsryd har som vanligt plockat ihop det man hittat, Kim Karlsson från Luleå är ett riktigt bra nyförvärv men Jacobsson och Johner är spelare som man inte ersätter så lätt. Ser man på produktion har man tappat 8/10 sett till vilka spelare som toppade i gjorda poäng. Säger inte allt men laget ser svagare ut den här säsongen.




7 kommentarer:

  1. Såg Moras första isträning idag, och många lag kommer att underskatta Mora. Vi kommer att tacka och ta emot och därefter ge våra motståndare huvudvärk ;)
    Naturligtvis så går det inte att utröna något efter en träning, men däremot så kan jag säga att det var många nya övningar som jag aldrig sett ett svenskt hockeylag ha förut. Mycket tid lades på skridskoträning och teknink. Dels för att få bättre balans och skridskoåkning, men även för att förebygga onödiga skador, typ Knelsens skada förra säsongen då han blev tacklad ur en död vinkel så att säga. Det var ett träningspass i högt tempo och tempot kommer att skruvas upp ytterligare. Mora kommer definitivt att ligga på en högre nivå än 9:e plats. Alla spelarna verkade trivas med sin tillvaro, vilket bådar gott för fortsättningen. Våra utlänningar såg pigga, allerta och starka ut.
    Topp7 för Mora kan vi räkna med tror jag.

    Angående SSK, vad är det som gör att dom ser bättre ut än förra säsongen? Sämmre målvakter och sämmre backar? inget som ger skrämselhicka där, dock ser deras forvards sida starkare ut, men jag tror dom faller en hel del på försvar och målvakter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mora är ett krigarlag som man absolut inte ska underskatta!

      Radera
  2. Jag försöker inte skapa något drama här eller liknande, men kan du förklara för mig hur man förebyger onödiga skador som tillkommit från en tackling från döda vinkeln? Sätter man dit en backspegel på hjälmen?

    Som sagt, jag är inte en sådan person på internet som vill starta bråk. Jag bara undrar av ren nyfikenhet och backspegeln är bara ett skämt för att skoja till det lite ;)

    SvaraRadera
  3. KHK kommer ligga där omkring faktiskt. En bra serietippning enligt mig
    //Nils Bielke

    SvaraRadera
  4. Tror TAIF o Troja spelar i KS

    SvaraRadera
  5. Hockey Tony:
    Klart att du får fråga, det ska man göra.
    Jo det handlar om så pass enkla grejor som att vrida huvudet tillräckligt innan du svänger, och det ska gå mycket snabbt alltihop för du vill inte avslöja vad du skall göra. Då kommer du se var motståndarna befinner sig, om en tackling kommer sen så kan du ta den utan att bli överraskad. När Knelsen blev tacklad förra säsongen så tittade han på pucken som var vid hans egna skridskor när han svängde, rena döds synden att göra i dagens hockey, och är således ett moment som ganska enkelt går att förebygga med skridsko-teknik och träning.
    Blev mycket skrivet nu, hoppas du blev nöjd med svaret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, det blev jag. Tack så mycket. Men backspeglar kanske är något man kan titta på i framtiden. ;)

      Radera