tisdag 25 september 2012

KKV klargör lite runt deras beslut gällande Hockeyligan

En del av min dag har tillbringats i telefon med diverse trevliga människor på Konkurrensverket som verkligen tog sig tid med att förklara och klargöra hur det egentligen ligger till med beslutet runt Hockeyligan. Det var enormt mycket information jag fick och här nedan har jag sammanställt det som känns mest relevant just nu. 
För att göra det enkelt, mina tankar och åsikter är i normalt tysnitt, fakta och information som kommer från KKV är i fet stil.

Först och främst: Det här är väl egentligen den viktigaste punkten. Man har inte beslutat att Hockeyligan i sig utgör en "kartell". Man har beslutat att det enskilda beslutet att inte tillåta korttidskontrakt "innehåller drag som liknar en kartell". Sen blir det lite krångligare för att uttrycket kartell finns inte med i lagstiftningen så varför man använder det ordet i pressmeddelandet vet jag inte. Att påstå att Hockeyligan utgör en kartell är en förenkling som inte stämmer med verkligheten. Det är alltså bara det här enskilda beslutet man anser vara felaktigt.

Hockeyligan i sig är ingenting som KKV har några synpunkter på och det Hockeyligan beslutar är fullständigt legitimt och ingenting som strider mot någon lagstiftning, med den här frågan som undantag, är KKV:s bedömning. 

Det KKV anser är att det ska vara fritt fram för klubbarna att göra bedömningen om vem som skall anställas eftersom Hockeyligan inte är arbetsgivaren i det här fallet. 

Hockeyligan har inte angett att några klubbar kommer att "straffas" om man väljer att ta in NHL-spelare. 

Nu kan vi alltså skippa "kartell" snacket och istället fokusera på frågan i sig. Min åsikt är fortfarande att man bör skriva på för hela säsongen om man vill spela i Elitserien. Många delar inte den uppfattningen, men det är ändå av vikt att man på något sätt reder ut begreppen runt det hela. Det återstår att se hur många lag som kommer att ta in NHL-spelare och hur många man kommer att ta in. 

Det känns som att jag snart kommer få anledningen att återkomma runt det här ämnet och då kommer jag göra det. Men det här är ändå några viktiga punkter som man bör vara medveten om. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar