tisdag 18 september 2012

Södertälje blev säsongens första krislag

Förlust mot Djurgården och nu står Södertälje på 3 förluster på lika många matcher i säsongens upplaga av Allsvenskan. Jag har redan hört många prata om att det är kris i SSK, jag vet inte om jag skulle gå så långt att kalla det kris men visst fasen har man problem.

Jag tyckte innan säsongen att årets upplaga av Södertälje kändes bättre än föregående säsong. Man hade blivit av med några äldre spelare som kanske inte bidrog speciellt mycket och fyllt på hyfsat bra med Robban Carlsson och Damien Fleury som tyngsta namn. 

Men säsongen har inte alls börjat bra, defensiven har lämnat mycket att önska och offensiven har nästan varit än sämre. Jag tycker att det är ett fåtal namn som kommit upp i vad man kan förvänta sig, Idoff har gjort det bra mellan stolparna trots förlusterna och det känns inte som att Hudacek är så saknad som jag trott. 

Men ineffektiviteten i Södertälje just nu är skrämmande, det bränns läge efter läge och det känns som en  enda stor orgie i missade målchanser. Jordan Henrys ankomst känns välbehövlig, defensiven måste SSK få lite mer strikt och inte bjuda på så många lägen till motståndarna. En sak som däremot gör mig lite benägen att hålla med om "kris" stämpeln är att SSK har haft tre matcher varav man bara mött ett förväntat topplag. Nu följer några viktiga matcher mot Västerås, Bofors och Leksand, det här är matcher Södertälje måste börja ta poäng i. Annars kommer avståndet att vara skrämmande stort inför fortsättningen av serien. 

SSK behöver verkligen få in sina NHL killar snarast möjligt och det är väl lite där räddningen ligger. Jag tror att det kommer att göra att man börjar hitta rätt, för det är spelartyper som SSK behöver just nu. Så jag tror inte att det är någon större kris, men det är en katastrofal inledning och nu börjar varje match vara livsviktig. Men jag tror ändå att Södertälje reder ut det hela till sist.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar