onsdag 24 oktober 2012

Det här med kvällstidningar

Jag kikade lite närmare på lokaltidningarna igår och tänkte inte låta kvällspressen komma undan helt utan mina tankar och åsikter så idag är det deras tur. 

Först och främst så är det betydligt mer "vettiga" artiklar än det motsatta, jag satt och kikade på både Aftonbladet och Expressens sidor och det är enormt många artiklar som handlar om sport punkt slut. Nu satt jag inte och kollade hela tidningarna utan fokuserade på sporten. Man kan säga att det var bra sportartiklar blandat med ett par "klick dragare" dagens Zlatan fanns givetvis med, den finns alltid med på alla tidningarnas hemsidor, alla dagar i veckan och runt 365 dagar per år, om det faktiskt hänt något runt Zlatan så ökar det i antal givetvis. Sen finns det några andra artiklar som man kan beteckna som ganska irrelevanta för de som verkligen försöker läsa vettiga sportartiklar. 

Men majoriteten av artiklarna är riktigt bra, det är många duktiga journalister som gör ett riktigt bra jobb. Sen är det ju trots allt läsarna som styr, skulle alla bara ge f-n i att klicka på alla dessa svammelartiklar så skulle dom inte skrivas, så enkelt är det. Alla mediebolag har ett syfte, att tjäna pengar, så är det och så kommer det alltid att vara. Därför styr läsarna mycket av vad som produceras, märker en tidning att man får betydligt fler klick på artiklar som handlar om något utanför matchen (typ Luleås presschef till attack mot Wallin) då skriver man mer av samma sak. 

Jag tycker att det finns riktiga lågvattenmärken ibland när det kommer till kvällstidningarna, man drar gärna vissa grejer lite för långt vilket resulterar i artiklar som inte riktigt stämmer överens med hur det egentligen ser ut. Men majoriteten av artiklarna är skrivna av riktigt duktiga journalister som försöker göra ett så pass bra jobb som möjligt. Fokus ligger på matcher och händelser som är intressanta i dessa, det tycker jag är en skillnad sett till hur det var för några år sedan. Då tycker jag att man mer fokuserade på totalt ointressanta delar som inte hade någon egentlig relevans. 

För min del ligger problematiken i krönikorna, många av krönikorna verkar bara skickas ut, ingen kollar om dom faktiskt stämmer rent faktamässigt utan det är ju "bara" en krönika. Det är när man läser dessa som man hittar ganska många sakfel, grova förenklingar och misstolkningar. 

Sen tänker jag inte ge mig in i en diskussion hurvida resten av tidningen håller hög kvalié eller inte, det intresserar mig inte så mycket eftersom jag aldrig läser den. Men jag tycker att sporten på kvällstidningarna håller bra klass, med vissa få undantag och det är positivt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar