torsdag 18 oktober 2012

Rätt av Växjö att anmäla Aftonbladet

Det kom lite oväntat måste jag säga, Växjö Lakers anmäler Aftonbladet efter en krönika skriver av Tomas Ros i anslutning till att Janne Karlsson fick sparken från klubben. 

Enligt Anders Ömans uttalande till SMP så är det formuleringen: "Han har i flera förhandlingar betalat överpriser för spelare, fuskat med sign-on bonusar, inte agerat som en meriterad och ansvarsfull sportchef" om Henrik Evertsson som fått klubben att agera. 

Personligen kan jag känna att det är helt rätt, sportjournalistiken är ofta undantagen från att räknas till "riktig" journalistik och ofta kommer sportjournalister undan med betydligt mer i sina krönikor än vad många andra journalister skulle göra. Det är rätt av Växjö att anmäla, jag tycker att det var en klumpigt formulering och ett onödigt påhopp. Däremot håller jag det för rimligt att Ros, som trots allt har väldigt många år inom hockeyn och sitter på fantastiska källor säkerligen fått uppgifter som stödjer ett sånt påstående, även om det säkert inte finns tillräcklig substans för att styrka dessa uppgifter, för då hade vi läst om det på löpsedeln för länge sedan. 

Det är alltid svårt när det handlar om eget tyckande och egna åsikter men det finns alltid en gräns för vad som kan vara acceptabelt. Men det handlar inte bara om en enskild, isolerad händelse för mig, jag tycker det är kanon att sportjournalister hålls till samma standard som alla andra journalister och det är bara bra för alla som skriver sport. Sen måste man säga att det här inte är ett problem som bara handlar om Ros eller Aftonbladet och det är att göra det lite väl enkelt om man tror att det bara är där man gör misstag. Jag tycker att de flesta krönikörer inom sporten har lite väl lätt att kasta ur sig saker utan att egentligen kanske ha grund för det. Men det ska bli läsvärt och underhållande och då kan man ibland göra misstag, så är det nu och så kommer det alltid att vara.

Det förvånar mig däremot att det inte händer oftare, för det är väldigt ofta sportjournalister tar ut svängarna både till höger och vänster. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar