tisdag 10 april 2012

Inför "Guldgallret" i Elitserien också

Trött jag blir när man utser Johan Larsson till årets rookie. För det första, det är inte hans första år i ligan. För det andra, det finns betydligt bättre spelare i årets upplaga av Elitserien, men det räknas inte riktigt när man inte är svensk verkar det som. Bud Holloway är rookie, har 49p jämfört med Larssons 36, Andersen har en magisk säsong bakom sig osv osv osv.

Allsvenskan delar varje år ut "Guldgallret" varför inte göra samma i Elitserien? Utse den bästa juniorspelaren varje säsong, sen delar man ut "Årets rookie" till den spelare som är bäst, oavsett från vilket land spelaren kommer, oavsett ålder. Det är ju som att NHL per automatik bara skulle dela ut årets rookie till kanadensare eller amerikaner, vilket dom givetvis gärna gör men bevisligen kan även spelare från andra länder vinna den utmärkelsen. Att en spelare som spelat en säsong redan i ligan får pris som årets rookie är ju helt jävla absurt. Han spelade för fan 43 matcher ifjol, kom igen nu era sopor.

Årets genombrott, årets rookie och guldgallret. Inför några fler kategorier när man vill prisa spelare efter säsongen. För allvarligt talat, handlar det om när man får sitt genombrott så kan man ju kanske kasta in några fler namn än Johan Larsson.

Men grattis Johan Larsson, måste kännas stort att få priset redan andra året i Elitserien. Själv hade jag tyckt att det kändes lite som att utse till bäst i klassen när jag gått om ett år, men det är ju bara min åsikt. Jag är ju bevisligen inte grym på hockey heller så vad vet jag?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar