måndag 27 augusti 2012

Asplöven och Karlskronas trupper är bättre än många tror

Många är det som har resonerat runt nykomlingarna i Allsvenskan och väldigt många har varit väldigt snabba med att döma ut lagens chanser att klara sig kvar. Framförallt Asplöven bottentipsas av de flesta, jag är inte så säker på det.
Ser man på Karlskrona och Asplöven spelare för spelare så är det klart bättre trupper än Sundsvall och Borås mönstrade förra säsongen. Givetvis har Allsvenskan i sin helhet spetsas till, lagen som var bra har blivit bättre osv. Men det är nog inte bara att döma ut nykomlingarna och tro att det blir som vanligt de nya lagen som får kvala. 

Jag tycker att det finns etablerade lag i Allsvenskan som inte kan matcha upp Karlskrona och Asplöven sett till spelarmaterial. Sen ska det givetvis byggas ett lag av dessa spelare och där är Asplöven klart i underläge med tanke på hur lite tid man haft på sig. 

Men Asplöven har imponerat på mig och verkligen varit en positiv överraskning. Föreningen har inte bett om ursäkt för sin plats i Allsvenskan och har värvat in några riktigt bra namn. Conny Strömberg var givetvis en drömförstärkning för Haparandagänget och stannar han säsongen ut så kommer man att vara riktigt vassa i numerärt överläge. Det finns många negativa saker man kan säga om Conny men i powerplay är han en enormt vass spelare och kommer så vara även under den här säsongen. 

Sen tror jag att folk underskattar "Trucken". Jag har pratat med folk om hans säsong i Zagreb ifjol och där hyllas han av alla. 34p på 35 matcher är riktigt bra, speciellt som Zagreb inte var ett av topplagen under förra säsongen. Asplöven vann kampen med Zagreb om hans namnteckning och han kommer lyfta Asplövens spel. Asplöven fick även in Oscar Johansson efter att Borås flyttades ner, det är också en underskattad spelare. En riktig målskytt har man fått in där, dyker chanserna upp för Oscar så sätter han dit pucken. Kan han bara begränsa antalet onödiga utvisningar från förra säsongen så kommer han vara en enormt bra spelare. 

Hållberg, Bejmo, Deilert, "Despo" finns i laget med flera. Det här är en bra Allsvensk trupp, speciellt med tanke på att den byggts upp under en väldigt begränsad period. Jag tror inte att Asplöven kommer bli den slagpåse som många tippat.

Sen har jag haft fel förr,

Karlskronas trupp kommer jag att återkomma till förmodligen imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar