tisdag 28 augusti 2012

Asplöven och Karlskronas trupper är bättre än många tror (Del 2)

Inledde igår ett resnonemang runt att jag tycker att man underskattar Karlskrona och Asplöven och avfärdar dessa lag som nykomlingar och utgår från att inget av lagen kommer klara sig från kvalet, en uppfattning jag inte delar.
Igår kikade jag lite närmare på Asplövens lag och tänkte nu göra samma sak med poplaget Karlskrona. Jag såg laget under kvalserien till Allsvenskan och det var ett riktigt bra lag redan då. Man har fått behålla en stomme av spelarna från ifjol och fyllt på med lite nytt och lite mer namnkunnigt vilket gör att det ser riktigt bra ut. Många glömmer i resonemanget att ett lag som faktiskt lyckas ta sig upp måste i princip redan hålla allsvensk klass, annars lyckas man aldrig gå upp. 

Det som är lite frågetecken runt för mig när det gäller Karlskrona är spetskompetensen. Laget är bra, jämnt och håller Allsvensk klass men det krävs att många gör det riktigt bra när man inte har så många spelare som är "stjärnor". Bröderna Stephenson blir nyckelspelare den här säsongen men produktion måste komma från fler spelare. 

Men ser man på laget är Leinonen en bra allsvensk målvakt, backsidan är riktigt bra och defensiven kommer bli viktig för Karlskrona under säsongen. Forwardssidan ser helt okej ut, hade kanske önskat någon mer spetsspelare just där men överlag ser det riktigt bra ut. Att laget har ångat på i träningsmatcherna är givetvis roligt för fansen men ingenting att dra några stora växlar på. 

Det som gör det hela intressant är att det är två riktigt bra nykomlingar, man har byggt vettigt både i Karlskrona och Asplöven och jag tror att många lag kommer att tappa poäng i sina matcher mot nykomlingarna. Jag står fast vid mitt tips, ingen av nykomlingarna behöver kvala sig kvar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar