söndag 26 augusti 2012

"Prez" kan straffas i efterhand.

Jag fastnade lite i frågeställningen jag hade tidigare idag. Kan man straffas för ett slagsmål med sin egen tränare eller en lagkamrat? Nu har jag fått svaret, ja det kan man. 
Ni vet redan hela bakgrunden om Olofströms Eric Przepiorka som fick ett frispel och valde att starta ett litet slagsmål med sin tränare. Det jag tyckte var märkligt tidigare idag var att det verkar som att han helt kommer att slippa straff. Men nu har jag fått besked om att riktigt så enkelt är det inte. Det är alltså inte tillåtet att slåss med någon, inte ens sina lagkamrater eller sin tränare. 

Kan man straffas för ett slagsmål med sin egen tränare?

Henrik Pihlblad som sitter i elitdomargruppen var vänlig nog att besvara min frågeställning:

- Jag har aldrig hört talas om en spelare som slår sin egen tränare under match men rent generellt kan en spelare som slåss utanför isen bestraffas med:

Misconduct

Game misconduct

Match penalty

- Spontant så skulle jag säga att det faller under den regeln.

Så kort kan man alltså säga att man kan straffas för att slåss med en spelare/ledare ur sitt eget lag. Reglerna gör alltså ingen skillnad på VEM du slåss med om du inte är på isen. Därför kan jag tycka att det borde kommit ett beslut från domarna där och då, hade ett sådant kommit hade det alltså redan nu kunnat ligga hos disciplinnämnden för beslut. Men för att disciplinnämnden ska ta upp ärendet i efterhand krävs en anmälan och det verkar inte ha gjorts någon sådan, iallafall inte ännu. Så det är ett högst teoretiskt resonemang än så länge. 

Jag säger OM reglerna ska tolkas oavsett vem det är man nitar, hur tror ni att bedömningen varit om han klivit in i Örebros bås och gett Peter Andersson en rak höger? Hade han fritt kunnat skriva på för en annan klubb just nu då? Troligtvis inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar