söndag 9 september 2012

Det här med Luleå och deras fans

Det har varit mycket snack runt Luleås publik, att det inte var fullsatt i sista matchen mot AIK framhåller många, (Ros senast idag) som ett exempel på att Luleås fans "sviker" sitt lag. Jag håller inte med. 

Det var väldigt vanligt förekommande bland journalisterna som bevakade slutspelet i ishockey, snacket runt att det var bedrövligt att Luleå inte hade en fullsatt arena i sista matchen mot AIK. Man menade på att publiken borde tagit sin chans att hylla Luleå i sista matchen för att man vann grundserien och att man måste heja fram sitt lag oavsett hur det går. Jag förstår resonemanget, men håller inte med. 

Jag tror att det är lätt för oss som jobbar med att se hockey att glömma bort vad det egentligen kostar för exempelvis en barnfamilj att gå på en hockeymatch. För journalister är det ganska enkelt, vi ackrediterar oss, sen glider vi in genom pressingången och dricker gratis kaffe hela matcherna. Men för en barnfamilj som kanske betalar en tusenlapp per match är det inte lika enkelt. Där någonstans har LAGET man håller på ett ansvar. Att räkna med att publiken ska dyka upp oavsett hur laget presterar är fel, laget måste prestera för att det ska vara motiverat för gemene man att gå. 

Klacken var som vanligt på plats, det var bland "vanligt folk" som man valde att inte gå. Förtjänade laget publiken i slutspelet? Det var inte ATT man förlorade, det var HUR man förlorade. Det var uppgivet, det saknades hjärta och kamplust. Man vek ner sig mot AIK, då blir det svårt för folk att motivera den utgiften, speciellt som det var precis innan lön. 

Jag har varit mycket på plats i Coop Arena, även i Delfinen och jag håller Luleås fans högt. Det är en fantastisk stämning väldigt ofta och fansen gör vad de kan för att bära sitt lag till framgångar. När laget försöker, då sviker inte publiken. Luleås fans har stöttat sitt lag i med och motgångar hela tiden. Det tycker jag ofta missas när man pratar om fansen. 

2 kommentarer:

  1. Du Jonas. En helt ovidkommande sak. Vitt på svart bakgrund? Jag har svårt att läsa och då kör jag på en 27-tums Mac. Borde funka bra men det blir en vit gröt på en svart tallrik.

    Min syn är väl inte som den var för 30 år sen, men det kanske finns fler?
    Din syn på saken?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera