lördag 15 september 2012

Holm sågar tekniken när det gäller målkameror.

"Det här är ändå Sveriges näst högsta liga, då måste såna här saker funka." Orden kom från Mikael Holm som dömde Malmö - Mora igår och han var hyfsat less när han gav sin intervju till Viasat. 

Jag måste faktiskt instämma, jag har sett tekniken man använder för målkamerorna i Allsvenskan, det är en datorskärm som måldomaren sitter och försöker tyda. Den teknik som finns i Elitserien med en mängd olika kameravinklar och en hel uppsjö med olika bilder skiljer sig avsevärt från Allsvenskan. Det finns en kamera i taket, sen finns det en kamera på pressläktaren som måldomaren också kan tillgå. Mycket mer än så är det inte i arenorna. 

Det gör det hela riktigt svårt att avgöra i vissa situationer och felmarginalen skulle jag tippa är avsevärt högre i Allsvenskan än i Elitserien. Men allt har med pengar att göra och det är väl helt enkelt så att man gör det bästa av situationen. Men problem finns det, kommunikationen mellan domaren och måldomaren strular titt som tätt och det är ibland omöjligt för måldomaren att kunna tillföra speciellt mycket.

Jag tycker att det är riktigt skönt att domarna i Allsvenskan stannar till i studion och ger intervjuer, det gör att man får en annan förståelse för domarens situation och det kan även komma den här typen av kritik som kommer bidra till att förbättra Hockeyallsvenskan. Jag gillar det och jag tycker att Elitserien borde ta efter, att tiga ihjäl media har sällan funkat och det öppnar bara för att folk gör egna tolkningar. Det är sällan bra att låta supportrar göra egna tolkningar av domslut så jag hoppas att Elitserien tänker till och låter domarna ge intervjuer efter matcherna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar