måndag 3 september 2012

Tippa sig själva som vinnare? Njaaa

Då har det varit upptaktsträff för Elitserielagen och tränarna har i vanlig ordning fått tippa vilket lag som vinner SM bucklan den här säsongen. Att vissa lag tippar sig själva kan jag förstå, att andra gör det känns bara som att dessa personer totalt saknar verklighetsförankring. 

Vissa motiverar sitt tips med att "Man måste tro på att man kan vinna om man ska vara i Elitserien" Medan andra belåtet håller med och pratar om hur bra det är att "den svenska" mentaliteten verkar vara bortblåst och det är helt rätt att tippa sig själva som vinnare. 

Jag är inte så förtjust i det. Visst ska man tro på att man kan vinna, men samtidigt kanske man ska tillbringa sin tid med att fokusera på rätt saker. Om nu tränarna på fullaste menar sitt tips så tycker inte jag att det är så strålande. Vissa lag kommer att slåss för sin överlevnad, det vet alla redan om, om man då har tillbringat sin sommar med att prata om SM guld och använda det som målbild så tror jag att man kanske har lagt upp för lite dålig stämning. Gick väl sisådär för Djurgården som ju uttalat siktade på guld, vilket dom gjorde helt rätt i, men då blev det också ett resonemang om att: "Vi är för bra för att vara i Kvalserien, vi hör inte hemma här". Det tackade Timrå och Rögle för och snodde elitserieplatserna framför näsan på djurgårdarna. Men jag hoppas att det bara är något man känner att man måste göra mot media. 

Sen att vissa tränare kan tippa sitt eget lag, utan att börja skratta, det är imponerande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar