tisdag 30 oktober 2012

Bik/Karlskoga kan göra ett stort misstag

Det var både väntat och oväntat att Marcus Johansson skrivit på ett kontrakt i Sverige. Väntat att det blev Sverige, lite mer oväntat att det blev Bik/Karlskoga, men fullt naturligt med tanke på att Färjestad var hans tidigare klubbadress. 

Jag förstår att det jublas bland lagets supportrar, en fantastisk spelare kommer att i minst två veckor representera klubben. Det förstår jag att man ser fram emot och hans skicklighet och klass kan man inte tvivla på. Men jag är inte lika säker på att det här är ett genidrag som så många andra verkar vara. 

Det första man måste tänka på är att det är en spelare som inte spelat hockey på länge, vi har sett bevis på det med dom andra NHL-spelarna som kommit, det är inte bara att gå in och dominera i Allsvenskan innan man fått matchtempot i kroppen och hunnit spela sig i form. Nu har Johansson skrivit på för två veckor, det lär säkert bli längre än så och det är ett måste för att det ska resultera i en bra utgång för Karlskoga. För två veckor kommer det minst att ta innan han är i full form igen, han kan säkert glänsa till under den tiden men innan han kan prestera max så kommer det krävas tid. Men så har det varit med alla spelare och inget konstigt i det. 

Men, här kommer mitt men: Är det verkligen en bra lösning för Bik/Karlskoga? Jag är inte så säker på det, det här är ett lag som bygger på att man är just ett lag. Ingen är större än kollektivet, alla arbetar stenhårt ute på isen och det finns inga "stjärnor". Truppen har redan gjort det bättre än vad man hade kunnat förvänta sig och laget ligger väldigt bra i tabellen. 

Är det då smart att rubba balansen och kemin i laget? Nu har jag fått berättat för mig att Johansson känner flera spelare och är en väldigt bra kille. Men det ändrar inte att någon kommer att få stå tillbaka, någon som redan gjort det väldigt bra. Det känns som att man har mer att förlora på att ändra i truppen än man har att vinna. Se bara på Örebro som bara marscherade genom serien, men ville bli lite bättre och tog in Nieminen, efter det så föll laget och väl i Kvalserien så var det ett ganska blekt Örebro. 

Jag hade förstått det bättre om man var i samma sits som Södertälje, där ingenting fungerade och man var i desperat behov av förändring och en energiboost i laget, den svarade Read och Hagelin för. Men hade det varit lika självklart att ta in NHl.spelare om man varit topp-tre i tabellen? Hagelin hade man säkert tagit in men jag är tveksam till om man hade aktivt letat upp spelare. 

Det är alltid en avvägning som man måste göra, men jag är inte lika övertygad som många andra om att det är ett självklart beslut att ta in Johansson. Sen kan ingen diskutera runt hur bra han är, det vet vi redan. 

Sen att Bik/Karlskoga var ett av lagen som ALDRIG skulle ta in NHL-spelare oavsett vad lämnar jag utan att ens kommentera det. Man fattar de beslut man anser vara bäst för klubben just där och då, inget märkligt i det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar