måndag 8 oktober 2012

Kan Landeskog rädda det sjunkande skepp som är Djurgården?

Imorgon åker Gabriel Landeskog ut på isen iförd Djurgårdens tröja och herregud vilken förstärkning han blir. Det är en spelare av yppersta världsklass som nu kommer att spela i Allsvenskan av alla ligor och hjälper inte det här Djurgården så vet jag inte vad som kommer göra det. 

Gabriel Landeskog, det är verkligen en spelare som är stor och kommer att bli ännu större med ett par säsonger till i sig, han är en komplett spelare som bara kommer att växa med mer erfarenhet. Det finns ingenting att diskutera runt vilken klass han faktiskt håller, men kommer han att frälsa Djurgården? Jag är tveksam om jag ska vara helt ärlig. 

En av de största anledningarna till att jag är lite tveksam är hur det har sett ut i de andra lagen. En ensam NHL-spelare har svårt att ge sitt lag det lyft som jag tror att många fans förväntar sig. Titta bara på Anze Kopitar i Mora, han är en helt otrolig spelare men omgivningen klarar inte riktigt att höja sig till den nivå han skulle behöva och Mora ligger elva i tabellen. Patrik Berglund har haft svårt att riktigt sätta igång Västerås etc. 

Nu kommer jag få massor av gnäll på twitter om att jag påstår att det här inte är bra spelare. Det är fantastiska spelare, där har jag ingen avvikande åsikt. Men det är så mycket annat som måste fungera för att NHL-spelarna verkligen ska kunna bidra fullt ut. Djurgården just nu är en klubb som inte känns i balans, tveksam coaching, spelare som underpresterar och det är oograniserat och stundtals virrigt. Det är saker som Landeskog själv får svårt att styra upp, men visst kommer han att innebära en injektion för Djurgården men det räcker inte. 

Laget Djurgården måste få ihop sitt spel, får man ihop spelet så kommer Landeskog verkligen kunna innebära en avgörande skillnad. Men jag tror inte på någon succé direkt, det har visat sig i princip samtliga fall, att det behövs några matcher för spelarna att komma igång efter sitt långa uppehåll. 

Men det ska bli oerhört intressant att följa Landeskog och se om Djurgården äntligen får ordning på sitt spel. Med den trupp man har ska man vara i toppen med Örebro, inte slåss med Asplöven om nionde platsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar