torsdag 4 oktober 2012

Lukacevic: "Sverige är helt klart ett alternativ"

Ned Lukacevic som förra säsongen spelade i Sundsvall är nu kanske på väg tillbaka till Sverige. 
- Jag utesluter ingenting just nu, jag får se vad som händer inom de närmaste veckorna säger kanadensaren själv om sina framtidsplaner. 

Lockouten som det ständigt pratas om här i Sverige har även fått en stor effekt i Nordamerika, något som Sundsvallsbekantingen Ned Lukacevic känner av. 

Hur har lockouten påverkat ligorna i Nordamerika?

- Det är lite kaos här borta just nu, NHL-spelare kommer till AHL, AHL.spelare kommer till ECHL och sen kanske killarna från ECHL inte får speltid och måste söka sig neråt i ligorna. Man känner av den osäkerheten, helt klart. Just nu känns det som att det bästa alternativet hade varit att komma tillbaka till Europa, jag älskade verkligen att spela i Sverige, det är ett bra land med fantastiska människor. 

Precis efter säsongens slut så nämndes ditt namn i samband med flera olika klubbar men sen blev det tyst, vad hände?

- Alla gör misstag i sina liv, ett av mina misstag gjorde jag nog efter förra säsongen. Jag hade några konkreta förslag från klubbar i andra ligor än Allsvenskan, Norge och Danmark bland annat men jag kände att det var i Allsvenskan jag ville spela så jag väntade för att se om något skulle dyka upp. Under tiden jag gjorde det så fyllde många lag på i sina trupper och när det blev klart att det inte blev något med någon klubb i Allsvenskan så hade de lag som erbjöd mig kontrakt direkt efter säsongen redan hittat andra spelare. Så nu håller min agent på att se över vilka alternativ som finns för tillfället och jag hoppas på att något kan bli klart. Jag har ett färdig förslag här i ECHL men Europa känns som ett bättre alternativ för mig just nu. 

När det gäller Sverige, hur ser du på att komma tillbaka hit och spela i en lägre division än Allsvenskan? 

- Allting handlar om vilken klubb det är, om det är en klubb som vill avancera eller som har en uttalad målsättning så skulle jag absolut kunna tänka mig att spela där. Jag tror att alla professionella idrottsmän är likadan, vi vill tävla och vi vill försöka bli bäst, om det är i Allsvenskan eller div 1 jag spelar så kommer jag alltid att ge mitt yttersta. Det är egentligen allt jag bryr mig om, att jag kommer till en klubb som har ambitioner och som jag kan vara med och bidra i. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar