måndag 22 oktober 2012

Slopa matchstraffen för slagsmål

I Sundsvalls match mot Sollefteå blev det ett ganska omtalat slagsmål när Dean Moore valde att skipa rättvisa för en händelse som inträffade senast lagen möttes, Zetterberg-Bengtsson crosscheckade då Sundsvalls Franzén i ansiktet. Det var den händelsen som låg bakom Moores agerande enligt Daniel Olsson, tränare i Sundsvall. Jag vet inte, men på något sätt kan jag känna att slagsmål inte borde resultera i ett matchstraff direkt. 

Först och främst, jag försvarar inte Moore, att fortsätta slå på en spelare som ligger ner är aldrig okej, som tur var verkar motståndaren ha klarat sig utan några större skador. Men det är ju väldigt ofta så med slagsmål, dom leder väldigt sällan till några allvarliga skador men bestraffas väldigt ofta enormt hårt av disciplinnämnden. 

Jag kan känna att slagsmål självklart borde resultera i en längre utvisning, det ska aldrig förmedlas bilden att det är okej att slåss med en motspelare på isen. Men det fyller onekligen ett syfte, jag förstår att Moore var förbannad efter att hans lagkamrat blivit crosscheckad i ansiktet av en motspelare. Det leder betydligt oftare till allvarliga skador än om någon väljer att ge sig in i ett slagsmål. Man kan tycka vad man vill om Moores agerande men jag skulle gissa att det har en avskräckande effekt på både den enskilde spelaren som andra lag. Det skickar en signal att laget står upp för varandra ute på isen och inte accepterar fula  påhopp. Jag tror att man skulle kunna få bort ganska mycket av det onödigt fula spelet om spelarna vet att de kan ställas till svars för det på ett annat sätt än i dagsläget. Vi har alldeles för många gånger hållit andan på läktarna efter att en spelare tacklats fult eller på något annat sätt blivit skadad. 

Jag tycker att man borde ha kvar fem minuter för slagsmål men låta det stanna vid fem minuter och inte matchstraff. Sen ska man givetvis kunna få matchstraff om det är något exceptionellt eller att det spårar ur, men jag tror att det skulle kunna leda till en renare hockey. För jag vill inte se spelare bli liggandes på isen och sen vara ur spel i flera veckor eller månader för att en motståndare delat ut en tjuvsmäll eller bara varit väldigt vårdslös i sitt spel. 

Våld är kanske inte en lösning som man ska förespråka, men samtidigt måste spelare kunna skydda varandra ute på isen i större utsträckning än vad man kan idag. För tar man ett slagsmål så har man minst ett matchstraff, oftast även några extra matcher ovanpå det. 



1 kommentar:

  1. Helt rätt tänkt! Hoppas någon ändring kan komma till stånd inom en snar framtid (nästa säsong)

    SvaraRadera