måndag 26 januari 2015

Mina tankar om SHL, del 2

"Det handlar om att skapa förutsättningar för ekonomi". För er som missat det, det är mantrat som gäller just nu från alla som varit inblandade i att fatta beslutet om arenakapaciteten. Det låter ju jättebra, man bryr sig bara om klubbarna och det krävs 5000 platser för att överleva ekonomiskt. Men allvarligt talat? Tror SHL att alla människor utanför beslutskretsen är människor som inte är kapabla att inse hur löjeväckande det resonemanget är? 

Vi tänkte så här: Alla ska ha plats för 5000 personer oavsett om dom säljer 5000 biljetter eller inte. Det blir enorma kostnader för lagen som kommer upp och man måste ha en ekonomi i balans, plus att vi tar 6 miljoner av dom som straff för att dom går upp. 

Det är alltså så här man resonerar inom SHL och skandalöst nog även hockeyförbundet som godkänt avtalet. Man bygger sitt resonemang på en grund som är totala motsatser. Först kräver man utbyggnader av arenan, ger 6 miljoner mindre till klubben och kräver samtidigt att klubben ska ha minst 4milj i eget kapital. Jag diskuterade den frågan med Mike Helber på Twitter igår, han är givetvis inte någon del av SHL längre men en ivrig försvarare av beslutet. Tyvärr dog vår diskussion efter att jag ställt frågan: 


Det kan ju givetvis vara en slump, Helber brukar stå för sina åsikter och jag gillar att han alltid tar sig tid att svara, men det är talande. Ingen som har varit inblandad i beslutet har kunnat besvara den här frågan på ett sätt som skapar förståelse, det blir mer "Ja, visserligen men". Fråga Timrå hur bra det blev med det tidigare kravet, nu ökar man detta. 

Ekonomi är viktigt, det är avgörande för en klubb. SHL ska inte styra hur klubbarna ska investera. En utbyggnad av arenan är en enorm investering och varje klubb är nog kapabla att själva se vilket underlag dom har att sälja biljetter. Jag ser hellre en ekonomiskt välmående klubb med 3500 platser som är slutsålda än en klubb som fått satsa pengar som hade kunnat läggas på truppen, på en arena som innebär att dom spelar inför en arena som har 70% beläggning. 

Att SHL tänker på SHL och skiter i svensk hockey i stort kan jag på något sätt köpa. Men att förbundet vägrar ta sitt ansvar för all hockey i landet och köper SHL:s påhittade omsorg är bedrövligt. 

Hur mycket jag än försöker så kommer man hela tiden tillbaka till just det jag skrev ovanför, SHL tänker på SHL och skiter i resten av hockeyn. Det är lite sorgligt att representanterna för vår högsta liga helt har fokuserat på sin fortsatta medverkan i toppen istället för att se hockeyn i ett större perspektiv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar